Contact  |  Mobiel : 06-50670645 |  Fax: 0546-864456 |    Winkelwagen  | 
labelpaal

Bandenmarkering.

Bandenlabel.

Met ingang van 1 november 2012 moeten alle banden voor personenwagens geproduceerd na 1 juli 2012 worden voorzienvan een officieel EU-bandenlabel.

Symbolen.

pijl

  Brandstofefficiëntie (Van A tot G)

pijl

  Grip op nat wegdek (Van A tot G)

pijl

  Afrolgeluid en de bijbehorende decibelwaarde

bandenlabel         grip

Grip op nat wegdek

Om het grip op nat wegdek te bepalen wordt de test uitgevoerd op een wegdek met dicht asfalt en een laagje water van 0,5 tot 1,5 mm dik. De 2estauto remt af van 80 tot 20 km/u. De gemeten remweg wordt vergeleken met de remweg vande referentieband. In de praktijk kan de grip van een band verschillen door het type auto of door de weersomstandigheden. Maar door de vergelijking met een standaardreferentieband zal de remweg van een band met klasseA altijd 30% korter zijn dan van een band met klasse F (klasse D en G zijn nog niet in gebruik) als er maximaal wordt geremd. Dit betekent zo’n 18 meter verschil in remweg. Ofwel: het verschil van voor of na de kruisingstilstaan bij een noodstop. Gemiddeld hebben de meeste banden een klasse die tussen de B en E ligt.

brandstof

Brandstofefficiëntie

Het brandstofverbruik van een auto is afhankelijk van veel factoren. Enkele voorbeelden: het gewicht van het voertuig, het motortype, de snelheid, snelheidsveranderingen, rijstijl, bandenspanning en de rolweerstand van banden. De rolweerstand is verantwoordelijk voor ongeveer 20% van het brandstofverbruik. De rolweerstand van een band kan ook voor dit criterium verschillen door het type auto of door weersomstandigheden. Het brandstofgebruik van een personenwagenband met klasse A is echter altijd 7,5% lager dan van een band met klasse G. De gemiddelde rolweerstand ligt tussen de C en E klasse.

Geluid

Afrolgeluid

Bij het afrolgeluid wordt onderscheid gemaakt tussen 3 noise levels, deze worden weergegeven aan de hand van golfjes. Per golfje meer of minder verschilt het geluid dat een band maakt drie decibel. De geluidssterkte wordt bij een daling van drie decibel gehalveerd. Dus van drie golfjes naar 1 golfje is het geluid zelfs 75% minder. Banden met 3 geluidsgolfjes zijn in de huidige regelgeving nog toegestaan. In 2016 komt er nieuwe regelgeving waarmee het afrolgeluid van autobanden nog lager zal moeten worden




   

De Officiële teksten van de Regulering: 2011 vind u hier ( regulering 1235-2011 )