Contact  |  Mobiel : 06-50670645 |  Fax: 0546-864456 |    Winkelwagen  | 
banner

Bandenspanning

Welke bandenspanning hoort bij mijn auto?

De juiste bandenspanning is van groot belang om veilig en comfortabel te kunnen autorijden. Een band kan alleen optimaal presteren wanneer deze voor voldoende stabiliteit en draagkracht kan zorgen. Hiervoor moet de bandenspanning correct zijn

Een te lage bandenspanning zorgt onmiddellijk voor minder stabiliteit, meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Bij een veel te lage bandenspanning kan de band zelfs oververhit raken en onherstelbaar beschadigd raken. Deze beschadigingen zijn niet altijd direct zichtbaar. Hierdoor kunnen levensgevaarlijke verkeerssituaties ontstaan.

De bandenspanning dient bij voorkeur om de 14 dagen gecontroleerd te worden, op z’n minst één keer per maand. Vergeet daarbij niet de bandenspanning van de reserveband. Ook voor aanvang van lange reizen dient u de bandenspanning te controleren.

Controleer de bandenspanning bij voorkeur alleen wanneer de banden koud zijn. Om van koude banden te kunnen spreken moet er tenminste 2 uur niet gereden zijn of heel weinig en rustig. Heeft u toch al enkele kilometers afgelegd, houd er dan rekening mee dat er minstens 0,3 bar méér in de band moet dan de opgegeven adviesspanning.

Verlaag de bandenspanning nooit wanneer de banden warm zijn. Dit veroorzaakt vaak een bandenspanning die beneden de adviesspanning komt. De bandenspanning moet in ieder geval per as altijd hetzelfde zijn. Vanzelfsprekend moet het ventiel voorzien zijn van een ventieldopje.

Hoe weet ik welke druk mijn banden moeten hebben?

De juiste druk verschilt per type band, per bandenmaat en per type auto. In het instructieboek vermeldt de fabrikant de meest ideale bandenspanning. Heeft u die niet bij de hand, dan kunt u die echter ook vinden aan de binnenkant van de benzineklep of in de deur van de bestuurder.

Welke spanningswaarde gelden er bij winterbanden?

Voor winterbanden gelden over het algemeen ongeveer dezelfde waarden als voor de te vervangen banden in dezelfde afmeting. Er wordt wel geadviseerd de winterbanden 0,2 bar hoger op te pompen dan zomerbanden. Maar ook bij de aanschaf van winterbanden is het handig om even te informeren naar de aanbevolen spanning voor uw banden.

Lucht of stikstof in de banden?

Normaliter zit er gewoon lucht in de banden. De band vullen met stikstof heeft echter een aantal voordelen:

pijl  De banden worden minder snel warm (door de hogere warmtecapaciteit heeft stikstof meer energie nodig om warmer te worden dan lucht);

pijl  Stikstof is veiliger bij brand (zuurstof voedt brand, terwijl stikstof juist een dovende werking heeft).

Nog twee voordelen (maar helaas nog niet wetenschappelijk bewezen):

pijl  Banden met stikstof zouden langer op de juiste spanning blijven en daardoor minder brandstof verbruiken, dus meer energiebesparing;

pijl  Banden zullen minder snel oxideren en daardoor een langere levensduur hebben.

Het nadeel van stikstof is dat het vullen van de banden met stikstof iets duurder is dan het vullen met lucht.

De belangrijkste gevolgen van een verkeerde inflatie

pijl  Verhoogde slijtage en verminderde levensduur

pijl  Negatieve invloed op de remprestaties

pijl  Onnodig brandstofverbruik

pijl  Verminderde controle en stuurprecisie

pijl  Verhoogd risico op aquaplaning

pijl  Meer kans op een klapband!

bandenspanning